Tuesday, March 29, 2011

JENIS-JENIS MANUSIA YANG TERLIBAT DI DALAM BIDANG HOROLOGI

Saban hari, semakin ramai manusia di bumi tanah melayu serta kepulauan borneo ini yang meminati dan berkecimpung di dalam dunia horologi. buat diri aku yang telah setahun lebih berkecimpung dalam bidang ini, telah pelbagai ragam dan jenis manusia yang aku temui sepanjang pembabitan setahun jagung ini. aku membuat pemerhatian, dan akan menghuraikan  jenis-jenis manusia yang aku temui dalam bidang ini.
1. peminat
( a) peminat, tetapi tidak mengumpul, hanya sekadar minat-atau tidak serius
2.pengumpul , terdapat 3 kategori pengumpul:
(a) pengumpul teguh- semangat tinggi, kewangan kukuh atau sederhana-memilih koleksi yang dirinya puas dan tidak perlu muaskan hati orang lain, maintain dalam pengumpulan.lautan api direnangi, lautan hindi diselami untuk mengumpul koleksi
(b) pengumpul angin- semangat tinggi,jam pilihan tidak menentu, mengikut angin kegilaan semasa, adakala beli sebab orang lain ada, dia pun mahu ada
(c) pengumpul steady- mengumpul , tetapi tidak terlalu hardcore, kalau ada modal baru sapu, kalau tiada tenang sahaja, cash money penting, no hutang serta tidak terlalu terpengaruh dengan keadaan atau kegilaan semasa

3.parasit- paling bahaya.merosakkan hubungan sesama komuniti jam. harap tiada
4.pelabur-mengumpul atau membeli dengan tujuan pada masa akan datang dapat dijual dengan margin keuntungan besar mahupun sederhana
5.pelebur- pembelian salah, patut murah tapi dapat mahal.
6.jerung -sedia memakan anda bila-bila masa andai tidak berhati-hati.
7.apartheid- ini tidak patut ada. sikap membezakan koleksi pengumpul, memandang rendah pada koleksi murahan, menganggap orang koleksi murahan ibarat mengumpul "junk, rubbish". kategori ini masih ramai di luar sana. jangan risau, dengan mudah anda berjumpa dengannya.
8.pengomong, pelabun,pegebang- satu maksud. omong besar. tetapi tiada apa.kadang kadang dia memang ada tetapi tidaklah sehebat omongannya
9. wali- baik, mahu berkawan, sederhana, sedia tukar pendapat, sedia jujur. yang ni ramai dalam kategori kawan-kawan baik yang aku kenal..alhamdulillah..namun masih tidak dapat melawan bilangan jenis 6,7,& 8

Jadi, beginilah keadaannya manusia yang terlibat di dalam dunia horologi ini. bukan hendak memecahkan komuniti, cuma berkongsi pengalaman. sekian terima kasih.

  








http://www.youtube.com/watch?v=COuY4WC9b3Q

                                            

bisa menggoyahkan hati manusia        











62 comments:

  1. Aku suka artikel ni... Sangat setuju!

    ReplyDelete
  2. haha..terima kasih bro..memang inila antara-antara orang yang aku jumpa..

    ReplyDelete
  3. adrian; beware of group 3,6,7 and 8

    ReplyDelete
  4. Jumpa juga org camtu.... biasalah tu... donia... hehe

    ReplyDelete
  5. those are the people who create the balance... how about #10 category?

    ReplyDelete
  6. bro...ada satu lagi kump. yg terlepas dari radar. no 10. Kumpulan tersiksa, duit ada-jam tak ada. Jam ada-duit tak ada...pening2 kuikuikui

    ReplyDelete
  7. asmar; kumpulan 3678 tu la yg buat orang baru nak berkecimpung jadi putus semangat

    ReplyDelete
  8. adrian; 10, still thinking and consider. any idea?

    ReplyDelete
  9. sah-kul; betulla, aku pun mcm dalam kategori nombor 10 tu

    ReplyDelete
  10. Ya betui... juga membuatkan aku frust.....

    Tgh dok main2 tukat tali 6105. Lain skit rupanya. Hehe

    ReplyDelete
  11. aku pun dulu hampir mati semangat...skrg ni smgt kuat sikit, tp smgt nak ke arah jam level tinggi tu rasanya makin kurang...main tukaq tali best.smlm baru beli 2 tali kulit..dah masuk kat citizen dgn titoni aku

    ReplyDelete
  12. Dalam kita melayan hobi untuk hilangkan stress... tak perlu untuk kita menambahkan stress. Bila mana dalam pelarian kita untuk menghilangkan stress dgn main jam... tetiba pula wujud org2 camtu buat semangat kita mati. Potong stim betui....

    Byk benda dlm hidup aku skrg mencorak arah aku dlm dunia horologi & semangat tu semakin kurang. Sbb tu aku tak berapa aktif sgt skrg psl frust dgn situasi yg ko pun dah sedia maklum... dgn pemerhatian aku dgn situasi blogging.... buat aku cari balik minat lama aku & beransur2 ke arah tu plak.

    ReplyDelete
  13. teruskan bro, asal jiwa tidak kacau..aku jadi semakin kurang terhadap jam level tinggi kerana aku teringat kata kata chow yuen fatt- big dreams will give you biggest dissapoinment..
    betoi bro, suasana macam-macam, orang pelik pun makin ramai

    ReplyDelete
  14. never let anyone know your weakness. you never live twice.
    no pelik semua biasa no fun... no thrill..hehehhe
    amar ... post lah strap yang nak dijual. :)

    ReplyDelete
  15. Aku nak cuti seketika... nak bersara mungkin suatu yg mustahil kot.... psl minat jam aku lebih lama berbanding minat satu lg tu.

    Cumanya tak begitu berminat nak aktif cam dulu lagi. H4U pun aku takmau terlibat dah. Bg org lain plak anjurkan. Keadaan skrg buat aku tak begitu berminat nak kearah tu.

    Mungkin bila keadaan aku dah reda skit, aku akan kembali. Hehe... Jam2 high-end aku pun terpaksa ketepikan dulu.... Sehati sejiwa kita... hehehe

    ReplyDelete
  16. Sometimes we had to express our feeling about the situation.. so everybody will know & hopping to those 'people' will know their level.

    ReplyDelete
  17. There is always a replacement nearby...
    like me cuti FB... hehehe

    ReplyDelete
  18. adrian;soon or sooner, nanti aku pos gambar.haha..pelik guys sometimes make me happy but too much times make me feel weird. nevermindlaah.haha

    ReplyDelete
  19. Kebiasaannya mmg lawak.. ekeke..

    ReplyDelete
  20. asmar; pencen x boleh, aku x bagi. kalau bro x anjurkan sapa lagi mau diharapkan. aku, kalau setakat informal meeting, boleh ja, x dak hal. tp sebenarnya aku suka informal meeting lg..lg tenang

    ReplyDelete
  21. hahaha..orang orang baru ramai muncul, dengan perilaku masing masing

    ReplyDelete
  22. Nak berhenti tu tak la.. cuma nak lepak dulu... Haha.. aku kena sekat pembelian jam. Sangat perlu aku buat... kita tak mampu nak tumpu byk minat dlm satu mana... Hehe..

    H4U bg kat org lain plak la kot. Hehe.. In-formal meeting aku pun takda hal. Jumpa geng2 sehati sejiwa mmg fikiran sgt tenang. Hehe

    ReplyDelete
  23. Yes bro... of course there are another thing waiting for me... Haha... Alhamdulillah....

    ReplyDelete
  24. betoi. hobi x boleh byk sgt. kalau dah ada arah lain yg lbih baik, tumpukan pada arah tu dulu.

    aku lebih suka informal, tak serabut, tak sakit ati, boleh sembang panjang

    ReplyDelete
  25. Bila hobi byk sgt, mesti akan ada yg tercicir & tak dipedulikan. Hehe...

    Nnt kita jumpa bro bila aku balik sana... Hehe... moga2 tak hujan nnt...

    ReplyDelete
  26. jeghi; yolo, ginila waye kulit manusio..mace mace pe'el

    ReplyDelete
  27. org pelik is from another dimension..hehehhe..
    is post no 10 ... org pelik in horology... hehehe

    ReplyDelete
  28. asmar; sini x berapa hujan bro..belah perlis memang tengah hujankan?aku ada tnya zahir tadi

    ReplyDelete
  29. hahaha..betulla. weird category i think = pengumpul angin

    ReplyDelete
  30. adrlee.... mmg ramai yg pelik sebenarnya.... ekekeke...

    amar.... Perlis mmg tgh hujan. Semalam ribut kuat. Start semalam hujan sampai hari ni. Ada beberapa tempat di sini dah mula air naik. Harap2 tak banjir besar cam dulu

    ReplyDelete
  31. group nmbr 11- orang kaya atau berduit. membeli/mengumpul dengan hasil titik peluh sendiri.ataupun warisan harta orang tua. beli yang mahal, mau yang mahal, lihat jenama sahaja, sudah gah, sapu terus. adakalanya humble, banyakkala berlagak setengah mati, seolah-olah orang lain atau pengumpul lain lekeh sangat. jadi, kebumikanlah jenazah sendiri nanti

    ReplyDelete
  32. if sampai perlis i sure bantai sate, dulu makan sana 0.20 sen sebatang..

    ReplyDelete
  33. mudah-mudahan x banjir.aritu kuarters kena ka?

    ReplyDelete
  34. amar.... mungkin sebab tu bencana sana sini Allah turunkan supaya hambaNYA yg LUPA kembali kepadanya....

    adrlee.... skrg tak dpt dah bro rega tu... Kalau dpt pun dia punya isi sangat 'banyak'. Haha

    ReplyDelete
  35. perlis-kedah makan murah. sate perut is the 1st choice

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah tak kena... andai kata kena... kompom 1 perlis tenggelam. Huhu

    ReplyDelete
  37. asmar; aku benci orang camni...jangan pandang rendah pada orang lain..darah tetap merah, takda beza. kaya atau miskin.kalau kaya hasil titik peluh sendiiri tu lain cerita la....main jam ni, golongan cmni lebih kurang ssama dgn golongan apartheid

    ReplyDelete
  38. asmar : dulu saya makan year 2000 world cup.. sup lidah. sup tulang...anything power sana...
    amar : later we buat makan horology ..hehehehe

    ReplyDelete
  39. fuihh, kalau kena, itu time zahir baru betoi betoi guna jentera penyelam dia.haha

    ReplyDelete
  40. adrian. nanti you dtg ipoh, sana pun boleh makan horology

    ReplyDelete
  41. amar : forget it & move on... you are a wiseman.

    ReplyDelete
  42. adrian; tq. just feeling expression..

    ReplyDelete
  43. amar , sure bro.. will till nauman can behave ..heheehe

    ReplyDelete
  44. Sekarang aku dah masuk kategori 2 (c) tu la. Pengumpul steady. Sebab dah tau minat jenis jam apa & cari jenis jam yg diminat. Dulu main bantai ja. Lepas pakai nak jual pulak. Sekarang dah tau, beli jam & simpan dalam kotak. Haha!! Belek2 sekali sekala, goncang2, simpan balik.
    Sekarang ni selesa pakai jam Seiko Panda.

    ReplyDelete
  45. adrian; you beli satu toys, then he will behave himself. good boy.hehe

    ReplyDelete
  46. suka jam: yup, biasanya nanti lambat laun ramai yang akan ke keategori pengumpul steady. seiko panda bro tu memang lawa.cun!

    ReplyDelete
  47. Perlis banjir kembali...... huhuhu....

    ReplyDelete
  48. akhirnya..banjir sekejap je kot kali ni

    ReplyDelete
  49. Harap tak seteruk yg lepas la... tadi ronda byk tempat gak yg terjejas. Harap2 esok akan mula surut.

    ReplyDelete
  50. lupa nak gitau, kotak dah sampai, bersama dengan waltham yang aku beli dengan ijan.esok baru aku pi amik kat pos opis.tq bro..harap rumah lama aku tu smpi slmt dekat bro.tebal tu aku balut, beralas-alas.hehe

    ReplyDelete
  51. Sampai dah? Alhamdulillah... harap2 esk sampai la kotak aku plak. Hehe

    ReplyDelete
  52. aku pos pukul 12 lebih, dah terlepas dari kutipan pertama..kutipan pertama dekat pukul 12, kutipan kedua pukul 4 kalau tak silap..mungkin bro punya esok sampai.insyaallah

    ReplyDelete
  53. Wah, dah membiak dah ternakan amar. Aku terpaksa baut family planning dulu.. haha!! Buat jarak-jarak sikit ternakan. Setahun sekor atau dua tahun sekor pun jadilah..

    ReplyDelete
  54. suka jam; hehe..bro ternak bmw dengan mercedes, aku ni simpan toyota ke70 je yang banyak.hehe

    ReplyDelete
  55. Asmar: ko x ada atau x anjur H4U, aku pun tak minat nak join, hadiah cabutan bertuah aku kirim kat Beek atau sapa2 yg pi!!! dahlah x pernah jumpa, ni nak berenti plak....
    Amar: aku ni ko agak2 kategori mana ye? 30 tahun berkecimpung rasa2 byk ketegori bleh masuk hehehe yelah kalau dikira dari mula terjebak, masa aktif ngan eBay dulu, semasa berblog dan brkumpul2 ngan geng2 jam skrg ni...
    Komen: Kategori pengumul yg beli jam2 rosak ingat boleh repair sendiri last-last masuk dalam kotak dan lepas tu menyesal buang-buang duit!! takde ke?

    ReplyDelete
  56. TS... nak bersara terus tu tak la buat masa skrg. Cumanya penganjuran H4U nnt nak bg org lain buat lak... Tak termampu rasanya nak join cam dulu lg pasni.... huhu

    ReplyDelete
  57. kumpul jam beribu-ribu takpa... buleh, janji bayaq zakat.... simpan jam beribu-ribu takpa... buleh, janji jangan simpan pompuan... jaga/pelihara jam banyak-banyak takpa... buleh, asal anak bini tak kena aniaya... pakai jam banyak-banyak takpa... buleh, tapi pakai bini maksimum 4 jaaa... lebih kalu ntah apa punya mazhab!!!

    ReplyDelete
  58. TS; pengumpul teguh rasanya paling tepat.hehe..teringin nak jumpa TS, harap taun ni dapat jumpa, rasanya teman singgah amcorp lg kot bulan 6 ni, insyaallah.jgn pegi kursus pulak

    ReplyDelete
  59. bro asmar jgn harap nak bersara, aku x bagi.hehe

    ReplyDelete